Frågor och svar
Har du några funderingar kring oss på Pandai.se? Kolla här nedanför om du hittar det du söker.
LEVERANS
HUR LÅNG TID TAR LEVERANSEN?
Leveranstiden för Postnord är normalt 7 arbetsdagar från att du erhåller leveransbesked via mail. Vår packtid är vanligtvis 1-3 arbetsdagar. Observera att om ni beställer ifrån Finland, Danmark, Norge eller Åland kan det ta längre tid.
VAD KOSTAR FRAKTEN?
59 kr med Postnord Varubrev till Sverige.
90 kr med Postnord Varubrev till Finland.
90 kr med Postnord Varubrev till Danmark.
90 kr med Postnord Varubrev till Åland. Posti lägger på en kostnad för administration, tull och moms. Det blir alltså en extrakostnad för er som mottagare.
90 kr med Postnord Varubrev till Norge. Observera att norska posten lägger på en kostnad för administration, tull och moms. Det blir alltså en extrakostnad för er som mottagare.
VILKA LÄNDER SKICKAR PANDAI TILL?
Just nu skickar vi paket inom Sverige och till Finland, Danmark, Norge och Åland.
HUR SPÅRAR JAG MITT PAKET?
När vi har mottagit din order skickas en orderbekräftelse till dig via e-post och när vi skickar ut varorna från lagret får du ett nytt e-postmeddelande med en spårningslänk till vår samarbetspartner Postnord. Om du följer länken kan du se status på din leverans och se var försändelsen befinner sig i processen. Ert paketet kommer delas ut i postlåda.Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd. Leveransen är klimatkompenserad. I vissa fall kommer ert paket att levereras till ett utlämningsställe. När ditt paket finns att hämta ut kommer du få e-postmeddelande eller SMS från Postnord. Om du skulle ha råkat skriva in fel mobilnummer kan du se var ditt paket finns via ovan nämnda spårningslänk och då räcker det med att du tar med dig din legitimation samt ditt kollinummer till ombudet där paketet finns, så kan du hämta ut det ändå.
PRODUKTFRÅGOR
VAD ÄR TVÄTTRÅDEN?
Tvätta kläderna ut och in, högst 40 °C. Torktumla ej. Stryk ut och in i medelvärme, utan ånga. Ej kemtvätt. Blek inte.
VAD ÄR OEKO-TEX ® STANDARD 100?
OEKO-TEX ® STANDARD 100 är att internationellt erkänt certifieringssystem, samt världens ledande hälsomärkning för textilier. Märket är din garanti för att produkten har testats och godkänts gällande hälsofarliga eller förmodat hälsoskadliga kemikalier och färgämnen.
VAD INNEHÅLLER TRANSFER TRYCKEN?
Vi köper våra tryck ifrån Perma Press. Ett företag som ligger i Göteborg som brinner för miljöfrågor och har jobbat länge med att skapa transfer av hög kvalitet som gör minsta möjliga avtryck på miljö och klimat.
På deras hemsida kan vi läsa: "Våra transfer är vattenbaserade och helt fria från PVC, ftalater och andra farliga mjukgörare Detta gör den till ett mycket miljövänligt alternativ inom vår bransch, vilket i sin tur lett till flertalet hedersutmärkelser och priser för miljöinnovation.
Materialen vi använder i vår produktion har genomgått flera tester för att bevisa att de är helt fria från ämnen som kan ha en skadlig påverkan på miljön. Vi möter de miljökrav många av de största tillverkarna av sport-, barn- och arbetskläder ställer."
BETALNING
Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds är Klarna. Alla fakturor skickas per mail, om du vill ha din faktura per brev kan du kontakta Klarna.
VILKA OLIKA BETALNINGSALTERNATIV FINNS?
Våra betalningsalternativ är Klarna och betalningskort via Visa, Mastercard och Maestro.
FÖRHANDSBESTÄLLNINGAR / PRE-ORDERS
Vid beställningar av produkter som är förhandsbeställningar, så skickar vi hela ordern tillsammans med den förhandsbeställda produkten. Vi har alltså inte möjlighet att dela upp er order och skicka endast det som finns i lager.
RETUR / REKLAMATION
ÅNGERRÄTT, HUR FUNGERAR DET?
Du har alltid 14 dagar ångerrätt via postorder enligt distandshandelslagen. Du står själv för returfrakten. Notera att varan måste vara oanvänd, och i obruten förpackning för att ångerrätten ska gälla. Vi löser inte ut några varor som skickas till oss som postförskott. Ångerrätt gäller ej heller tjänster eller specialbeställningar. Skicka ett mail till oss om önskad retur: kundservice@pandai.se
HUR GÖR JAG FÖR ATT RETURNERA EN PRODUKT?
Skicka ett mail till: kundservice@pandai.se
Skriv ert ordernummer i mailet.
För att kunna returnera en vara måste det dock uppfylla samtliga av följande villkor:
- Varan får ej vara använd.
- Eventuell förpackning/skyddsplast måste vara obruten.
- Det har gått max 14 dagar sedan ni mottog paketet.
Vi har dessvärre inga fria returer, utan returfrakten får ni stå för själva. Har vi några frågor till er då vi mottagit paketet kommer vi kontakta er.
Vi hanterar inte byten, utan återbetalar endast pengarna du betalat för dina returnerade varor. Vill du byta mot en annan produkt lägger du helt enkelt en ny order på den artikeln.
JAG HAR GJORT EN RETUR, VAD HÄNDER NU?
En retur tar upp till 14 dagar att hantera och vi kommer återkoppla till dig via mail så snart din retur är hanterad. Om du har valt att betala med faktura kommer din faktura att justeras/makuleras beroende på om du skickat tillbaka delar eller hela din order. Vi rekommenderar att du loggar in på www.klarna.se och rapporterar en retur. På så vis ligger din faktura pausad i väntan på att din retur hanteras hos oss. Om du har valt att betala med kort/direktbetalning kommer pengarna sättas in på det kort/konto som du använde vid köpet.
HUR GÖR JAG MED MIN FAKTURA VID RETUR?
Om du returnerar hela din order så kommer fakturan att makuleras i sin helhet när returen är behandlad, bortsett från eventuell fraktavgift, det bekräftas genom mail.
Behåller du några produkter i din order så kommer du att få en uppdaterad faktura till din mail när returen är behandlad. På en standardfaktura är det 14 dagars betaltid, men om ditt förfallodatum börjar närma sig kan du pausa din faktura hos Klarna. För att pausa fakturan gör du såhär: Gå till www.klarna.se och logga in med mobilt bank-id. När du har loggat in kommer du att kunna se alla dina aktiva fakturor hos Klarna. Välj den faktura som returen gäller och klicka på rapportera retur.
HUR GÖR JAG FÖR ATT REKLAMERA EN PRODUKT?
Skicka ett mail till: kundservice@pandai.se
Se till att skriva med ert ordernummer.
Beskriv vad som hänt med produkten du vill reklamera, samt uppge ditt ordernummer. Skicka 1-2 bilder på skadan underlättar det hanteringen för oss.
Vi gör en bedömning av ditt ärende, och återkommer via mail så snart som möjligt.
KAN JAG BESTÄLLA OM JAG BOR UTOMLANDS?
Just nu skickar vi enbart till Sverige, Finland, Danmark, Norge och Åland.
HAR NI NÅGON FYSISK BUTIK MAN KAN BESÖKA?
Vi har just nu ingen fysisk butik men hoppas på att kunna erbjuda det i framtiden.