KÖPVILLKOR

Dessa villkor gäller mellan dig som beställare (kund) och oss som säljare (företag).

ALLMÄNT

Köpinformation

För att handla hos oss behöver du vara 18 år. Den som handlar ska även ha ett Svenskt ID-kort för att kunna få ut sitt paket.

Är du under 18 måste du ha målsmans tillstånd att handla. Genom att godkänna köpvillkoren och genomföra din beställning medger du att du har målsmans tillstånd. Vid köp godkänner du som kund våra köpvillkor nedan.

När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du handlar på distans. Läs mer hos Konsumentverket. Pandai.se reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Beställningar i barns namn

Beställningar i ett barns namn kräver att barnet har en giltig legitimation för att kunna hämta ut paketet hos ombud. Saknar barnet giltig legitimation måste en förälder uppvisa en giltig legitimation samt personbevis som visar vem som är vårdnadshavare för att kunna hämta ut paketet.

Vi rekommenderar därför att beställningar görs i en förälders namn.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas ut via mail när du slutfört din beställning. Där finner du uppgifter om vad du köpt med priser, fraktkostnad och om din order innehåller beställningsvaror får du en uppskattad leveranstid på din försändelse. Om något är fel med beställningen, kontakta oss snarast på kundservice@pandai.se . Vi skickar även ett meddelande när varan har skickats från vårt lager, med information om förväntat leveransdatum och kolli-id för paketet hos Postnord.

Priser

Priserna är i svenska kronor. Moms ingår på alla varor med 25%, 12% eller 6%. Alla priser visas inklusive moms på hemsidan. Vi reserverar oss rätten för prisändringar utan någon förvarning för eventuella felaktiga priser. Du betalar alltid det pris som visas när din beställning utförs, om du köpt en vara till ett felaktigt pris meddelas du om detta och du får tillbaka dina pengar.

Tryckfel och produktbilder

Pandai.se reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi strävar dock alltid efter att återge en så liknande bild som möjligt av produkten.

Garanti

Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna.

 

 

BETALNINGSSÄTT

Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds är Visa, Maestro, Mastercard och Klarna. Alla fakturor skickas per mail, om du vill ha din faktura per brev kan du kontakta Klarna. Tyvärr har vi i dagsläget inte möjlighet att erbjuda E-faktura.

 

 

FRAKT OCH LEVERANS

Leverans till ombud med Postnord

Leveranstiden med Postnord är normalt 7 arbetsdagar från att du erhåller leveransbekräftelse via mail. Vår packtid är vanligtvis 1-3 arbetsdagar. Notera att varor med tryck ibland har längre leveranstid. Din beställning skickas från oss med spårbart kollinummer. Du kommer få kollinummer för din order som du kan använda på Postnords hemsida för att spåra ditt paket och se när det kommit fram till ditt utlämningsställe. Du kommer även få ett SMS när ordern finns att hämta. Du måste kunna visa upp giltig legitimation hos ditt postombud för att hämta ut ditt paket. Fraktkostnaden är 75 kr till ditt närmaste postombud inom Sverige.

Spåra paket

När vi har mottagit din order skickas en orderbekräftelse till dig via e-post och när vi skickar ut varorna från lagret får du ett nytt e-postmeddelande med en spårningslänk till vår samarbetspartner PostNord. Om du följer länken kan du se status på din leverans och se var försändelsen befinner sig i processen. När ditt paket finns att hämta ut kommer du få ditt sms. Om du skulle ha råkat skriva in fel mobilnummer kan du se var ditt paket finns via ovan nämnda spårningslänk och då räcker det med att du tar med dig din legitimation samt ditt kollinummer till ombudet där paketet finns, så kan du hämta ut det ändå.

Beställningar till utlandet

De länder vi skickar till är enbart Sverige. 

Transportskador

Vi har en enhetsfrakt om 75 kr inrikes med PostNord. Vi ansvarar inte för transportskador eller försvunna paket som uppkommer under frakt, då logistiken ligger utanför vår kontroll. Vi kan dock vid försvunna eller skadade paket reklamera försändelsen till PostNord och antingen skicka en ny försändelse eller erbjuda pengarna tillbaka.

Kontakta kundservice@pandai.se om din försändelse har skadats på vägen så hjälper vi dig med din reklamation hos fraktbolaget.

Outlösta paket

Om din order inte hämtas ut och skickas tillbaka till oss från PostNord, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 195 kr för att täcka våra administrativa kostnader samt returfrakt, oavsett ordervärde. Betalning skall ske inom 14 dagar räknat från fakturadatum. Skulle denna avgift inte betalas skickas ärendet till inkasso.

Önskar du få paketet skickat igen så tillkommer en ny fraktavgift på 75 kr.

 

Avbeställa/ändring i beställning

Vi arbetar för att hantera och leverera din beställning från vårt lager så snabbt som möjligt. Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen.

Ångrar du av någon anledning din beställning och vill avbryta den måste du kontakta kundtjänst så snart som möjligt. Vi på Pandai arbetar med att skicka ut beställningar snarast möjligt, därför kan vi inte garantera att en beställning går att avbryta. Har beställningen redan lämnat vårt lager kan vi ta beställningen i returdu som kund står då för kostnaderna för frakten samt returfrakten.

 

Ändring av mottagare i beställning

Eventuella ändringar av leveransadress eller mottagare måste anges innan genomförd beställning. Efter genomförd beställning kan Pandai inte göra något byte av leveransadress eller mottagare. 

Kontrollera därför noga att den information som uppges stämmer innan du godkänner och genomför beställningen.

                                     

RETUR / REKLAMATION

Ångerätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt via postorder enligt distandshandelslagen. Du står själv för returfrakten. Notera att varan måste vara oanvänd, och i obruten förpackning för att ångerrätten ska gälla. Vi löser inte ut några varor som skickas till oss som postförskott. Ångerrätt gäller ej heller tjänster eller specialbeställningar. Skicka ett mail till oss om önskad retur: kundservice@pandai.se

Öppet köp

Under jul och nyår erbjuder vi öppet köp i 30 dagar. Du kan då få pengarna tillbaka för varan om den inte passade. För byte av vara se nedan.

Byten / Retur

Vi hanterar inte byten, utan återbetalar endast pengarna du betalat för dina returnerade varor. Vill du byta mot en annan produkt lägger du helt enkelt en ny order på den artikeln.

Skicka ett mail till: kundservice@pandai.se

För att kunna returnera en vara måste det dock uppfylla samtliga av följande villkor:

  • Varan får ej vara använd.
  • Eventuell förpackning/skyddsplast måste vara obruten.
  • Det har gått max 14 dagar sedan ni mottog paketet.

Vi har dessvärre inga fria returer, utan returfrakten får ni stå för själva. Har vi några frågor till er då vi mottagit paketet kommer vi kontakta er.

En retur tar upp till 14 dagar att hantera och vi kommer återkoppla till dig via mail så snart din retur är hanterad. Om du har valt att betala med faktura kommer din faktura att justeras/makuleras beroende på om du skickat tillbaka delar eller hela din order. Vi rekommenderar att du loggar in på www.klarna.se och rapporterar en retur. På så vis ligger din faktura pausad i väntan på att din retur hanteras hos oss. Om du har valt att betala med kort/direktbetalning kommer pengarna sättas in på det kort/konto som du använde vid köpet.

Om du returnerar hela din order så kommer fakturan att makuleras i sin helhet när returen är behandlad, bortsett från eventuell fraktavgift, det bekräftas genom mail.

Behåller du några produkter i din order så kommer du att få en uppdaterad faktura till din mail när returen är behandlad. På en standardfaktura är det 14 dagars betaltid, men om ditt förfallodatum börjar närma sig kan du pausa din faktura hos Klarna. För att pausa fakturan gör du såhär: Gå till www.klarna.se och logga in med mobilt bank-id. När du har loggat in kommer du att kunna se alla dina aktiva fakturor hos Klarna. Välj den faktura som returen gäller och klicka på rapportera retur. 

Reklamation

Skicka ett mail till: kundservice@pandai.se

Beskriv vad som hänt med produkten du vill reklamera, samt uppge ditt ordernummer. Skicka 1-2 bilder på skadan underlättar det hanteringen för oss. Vi gör en bedömning av ditt ärende, och återkommer via mail så snart som möjligt.

Falskbeställningar

Alla beställningar kan spåras med hjälp av ip-nummer och klockslag. Vi har avancerade system som kontrollerar alla beställningar. Skulle falskbeställningar uppstå kommer dessa att polisanmälas.

ÖVRIGT

Tvättråd

Tvätta ut och in, högst 40 °C. Torktumla ej. Stryk ut och in i medelvärme, utan ånga. Ej kemtvätt. Blek inte.

Säkerhet och behandling av kunduppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala mot faktura måste du även ange ditt personnummer eller organisationsnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar kommunikationen som vi har med dig, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Pandai.se kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår kundservice. Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundservice.

Mail från Pandai.se

En tid efter att du mottagit din order skickar vi ett mail där vi ber dig att utvärdera din köpupplevelse, samt lämna ett omdöme om de produkter du köpt. Detta mail skickas ut till våra kunder i avsikt att förbättra vår sida samt våra produkter, för att skapa en ännu bättre kundupplevelse. Du är inte skyldig att svara på denna utvärdering.

Force Majeure

Pandai AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om: 

  • att webbplatsen innehåller cookies,
  • vad dessa cookies används till och
  • hur cookies kan undvikas.

Webbplatsen använder cookies och de är en förutsättning för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Vissa cookies försvinner när du stänger din webbläsare och några lagras på din hårddisk som små textfiler. Cookies kan inte föra över virus eller skada din dator. Vill du inte acceptera cookies på webbplatsen kan du stänga webbläsaren nu, eller ställa in den så att du automatiskt nekar cookies.

Vid tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.